IT i skolen

En blog om it, læring, didaktik og uddannelse

Blogs i undervisningen

Skriv en kommentar

20120404-122005.jpg

Er du interesseret i web 2.0 og vil du gerne benytte nogle af de mange gode ressourcer, der findes på nettet i din undervisning, ja så er blogs en god måde.
En blog er et åbent eller lukket forum på nettet, hvor man kan dele sine tanker om et givet emne med andre.
Det er blevet sindssygt populært og nogle bloggere er blevet millionære på deres blog, fx den svenske kvinde Isabella Löwengrip

Men også i undervisningen kan en blog være en sjov måde at arbejde på. Man kunne kalde det for et virtuelt klasserum, hvor du og dine elever kan dele det, de arbejder med med hinanden og andre. På denne måde integrerer du automatisk web 2.0 i din daglige undervisning, og du giver dine elever en alletiders chance for at lære at agere på en ansvarsfuld, korrekt – og tidsvarende måde på nettet.
Oven i det vil eleverne synes det er en sjov og anderledes måde at arbejde på.

En måde at lave en klasseblog på er at følge LærIts glimrende step by step guide til skoleblogs

En anden måde er at bruge WordPress til at lave bloggen i (det er det program, som denne blog er lavet i)
Wordpress er et nemt og intuitivt program, der vil være let at gå til for de fleste – også for eleverne.

En god grund til at arbejde med blogs i undervisningen er kravet fra Faghæfte 48 om IT i folkeskolen:

Centrale begreber i det nye faghæfte bliver digital dannelse, den multimodale tekst og web 2.0. Endnu engang udfordres lærerne til at forholde sig konkret til udfordringer i et omskifteligt samfund, der afspejler nye krav til undervisningen. Det kræver ikke mindst, at skolens vejlederkorps skal være på forkant med udviklingen, så de kan inspirere til nye veje for anvendelse af såvel nye som gamle læringsressourcer, men også facilitere ændrede metodiske og didaktiske rutiner.

Prøv at se, hvad er en tysklærer har at sige om blogs i undervisningen

EMU har også en god side med inspiration for brugen af blogs i undervisningen

Ofte møder jeg kommentarer som “er det ikke for tidskrævende?” eller “hvad lærer eleverne egentlig?” men min erfaring med arbejdet med implementeringen af web 2.0 i min daglige undervisning er, at eleverne kan sindssygt meget og at det ofte kræver meget lidt introduktion, førend eleverne selv tør og kan sidde med det selv. Og de er super dygtige!
De får en fornemmelse for sprog og modtagerrettet information, som er meget nødvendig i vores virtuelle færden.

Mine elevers næste store “skriftlige opgave” bliver at lave deres egen blog eller wiki. Det er jeg sikker på, at de vil synes er både sjovt og lærerigt.
Hvis du har mod på at arbejde med web 2.0 og danskafleveringer, så læs dette indlæg

Skulle du have lyst til at prøve kræfter med dette i din undervisning, så hjælper jeg dig gerne 🙂

Reklamer

Forfatter: Lisa

Lærer på Krogårdskolen Underviser i dansk, engelsk, kristendom og hjemkundskab

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s