IT i skolen

En blog om it, læring, didaktik og uddannelse

Dropbox

Skriv en kommentar

20120216-113640.jpg

Din USB-stick i Skyen.

Dropbox er et af mine mest brugte programmer. Både på min PC derhjemme, på min arbejdspc samt på min iPad og på min iPhone kan jeg tilgå Dropbox.

Dropbox er efter min mening en essentiel app, som man skal have på sine enheder.

De filer jeg gemmer i Dropbox synkroniseres automatisk mellem enheder, dvs. jeg behøver ikke længere rende rundt med en USB-stick i lommen og sætte den til alverdens computere for at se et dokument. Jeg behøver heller ikke bekymre mig om det nu er den seneste version af dokumentet der ligger på USB-sticken eller jeg kom til at gemme det seneste dokument direkte på en anden computer. Men vigtigst af alt, så skal jeg ikke frygte at miste min USB-stick med alle dokumenterne eller den går i stykker, for jeg kan altid tilgå filerne oppe i Skyen.

På min PC derhjemme har jeg installeret Dorpbox, dvs der er oprettet en mappe i mit bibliotek der hedder Dropbox. Hvis jeg gemmer filer (billeder, dokumenter, pdf-filer osv.) i denne mappe, synkroniseres filen som sagt med alle enheder. Det er smart.
Hvis en allerede oprettet fil redigeres, synkroniseres ændringerne ligeledes.

På mobile enheder som iPad og iPhone er det ikke muligt at redige filerne (men man kan flytte rundt på dem og slette), men der findes apps i AppStore der kan dette. Dem vil jeg komme ind på på et senere tidspunkt.

På en computer (Mac eller PC) hvor Dropbox ikke er installeret, foregår adgangen til filerne gennem Dropbox.com hvor der efter login er adgang til alle filer.

Dropbox er gratis og kan hentes i AppStore

Forfatter: Christian

Skolekonsulent for IT i Greve Kommune

Skriv et svar

